פרק יב - לאחר החתונה

פרק יב - לאחר החתונה
אגרת לחתן
חז"ל הדריכו אותנו במילים קצרות כיצד להתייחס לאשה, ואמרו "אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו (יבמות סב:). וכן אמרו חז"ל: לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה (ב"מ נט:).
וכן פסק הרמב"ם "צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופוואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממוןולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז" (הלכות אישות פרק טו הלכה יט).
הרי שהרמב"ם חילק לנו את ההנהגה עם האשה במספר פעולות בקום ועשה ומספר פעולות בשב ואל תעשה.
שיאהבה כגופו.
שיכבדה יותר מגופו.
שיהיה דיבורו עמה בנחת.
ומאידך:
שלא יהא עצב.
שלא יהיה רוגז.

אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו
אמרו חז"ל "אוהבה כגופו" (יבמות סב:) דהיינו שעל הבעל לאהוב את אשתו כפי שאוהב את גופו. שכמו שאדם דואג לכל מחסורו של גופו, הן מלבוש, הן בריאות, והן הצרכים הנפשיים של גופו, כן עליו לאהוב את אשתו, ולכן צריך לדאוג שלא יחסר לה דבר מצרכיה האישיים.
ומכאן שהנהגה בסיסית בענין זה להשאיר אצלה תמיד מעות. שאם תרצה לקנות דבר מה, תוכל לקנות, ולא תרגיש כעניה בפתח, שצריכה לבריות. וכפי מעשים שרואים באנשים שאינם נוהגים כשורה, ונוהגים בנשותיהן בקמצנות יתירה, ואינם נותנים לה מעות אלא בדיוק כפי שצריכה. ופעמים שחסרים לה מעט מעות לצורך נסיעה באוטובוס וכדומה, ומתביישת בושה גדולה וצריכה לבקש מהבריות שילוו לה מעות. וכן מעין זה יש שאינם משאירים לה מעות לצורך קניית מוצרי יסוד, ולכן צריכה לבקש מהשכנות, או שבצר לה נשארת רעבה וכיוצ"ב בדברים אלו.
והסיבה שאמרו חז"ל שיאהב את אשתו, ולא אמרו דברים מפורטים, כיצד לנהוג עמה הוא, מכיון שאין אפשרות טכנית לפרט כיצד לדאוג לה, אבל כשאומרים לאדם "לאהוב", הרי שכל מי שאוהב מבין מדעתו כיצד עליו לדאוג למי שאוהבו. וברור שדרגה זו של אהבה גדולה יותר ממה שאמרו "ואהבת לרעך כמוך" מכיון שכאן יש לאהוב כגופו ממש. וברור שאפילו השוטה הגדול, מבין כיצד לדאוג לעצמו, וכן על האדם לאהוב את אשתו.
ומכאן שהדברים אמורים גם בענין הצרכים הנפשיים שחשובים מאוד לאשה כפי שנפרט בהמשך.

יש להחמיא לאשה כמה שיותר
בעל החפץ שהשלום ישכון במעונו ושאשתו תהיה מאושרת, עליו להחמיא לאשתו ללא גבול ממש, על כל פעולה שעושה לו. וככל שיוסיף לפרגן, ולהודות לה מקרב לב על כל דבר שעושה, כך יגדל השלום בביתם, והאהבה תרבה. ולא עוד שיהיו לה כוחות אדירים להשקיע בו הרבה מאוד.
שהרי אם יתבונן יראה באמת עד כמה הוא חייב להודות לה ולהעריכה על שמשקיעה רבות, בו ובביתם. ואם היה צריך לעשות בעצמו, את מה שהיא עושה, היה יכול לקרוס תחת העול.
ואף שעל האדם לפרגן שלא לצורך "קבלה" אלא מהערכה אמיתית למעשיה, כאמור, מכל מקום אף מי שקשה לו, יחמיא שלא לשמה, ומתוך שלא לשמה יבוא לשמה.
וכשאומרים להחמיא, הדברים אמורים אפילו בפעולות הבסיסיות שעושה לו. באוכל שמכינה, בדאגתה לנקיון הבית ולנקיון בגדיו וכן על זה הדרך בכל דבר ודבר שעושה, ירגיל עצמו לומר תודה, וכן ישבח אותה על כך.
ונפרט מעט את הדברים מכיון שיש שלא עולה על דעתם כיצד יש לפרגן, ותן לחכם ויחכם עוד.
על דרך משל, האוכל שעשית טעים, וממש התיישבה דעתי, ואוכל כזה טעים לא אכלתי זמן רב. ואיזו הנאה מרובה יש לי מהריח הטוב בבגדים שכיבסת לי. וכן איך את יודעת לגהץ מעולה. ואני נהנה מאוד מהריח של הבית בעקבות השטיפה. והתמונה שקנית יפה מאוד. והקניות שעשית מועילות מאוד. פלא איך ידעת לקנות מה שאנו בדיוק צריכים. וכן כל כיוצא בזה יחמיא לה על בגדיה ועל האיפור שלה. שהוא ממש נהנה בלבוש שהיא לבושה בו, ושהאיפור שלה יפה מאוד. ושהוא אוהב אותה על כך.
כיון שטבע האשה שהיא רגשנית יותר מהגבר לכן חלק הרגשות חשוב מאוד בחייה. לכן זה כלל גדול שירגיל עצמו לומר לה שהוא אוהב אותה. לא די במה שעושה פעולות שמתוכם אפשר ללמוד שהוא אוהב אותה, אלא ירגיל לומר זאת בפה מלא.
ופעמים ששומעים נשים שמתלוננות שהבעל אינו אוהב אותן. וכששואלים את הבעל, מדוע אינו אוהב אותה, הלה משיב, שודאי שהוא אוהב אותה, והראיה שקנה לה כך וכך ועשה לה כך וכך.
ומכאן שאף שעושה פעולות המראות אהבה, עם כל זאת לא יחדל מלומר בפה מלא שהוא אוהב אותה.

חייב לשוחח עם אשתו בכל יום
טבע האשה שהיא יותר דברנית מהאיש ולכן צורך נפשי בסיסי מאוד אצל האשה הוא, שישוחח עמה בכל יום. חז"ל אומרים "עשרה קבין של שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו הנשים ואחד כל העולם כולו" (קדושין מט:). וכיון שהאשה אוהבת את בעלה, לכן היא מרגישה צורך נפשי חזק מאוד לשוחח עם בעלה על מנת לחלוק עמו את מאורעות היום שעברו עליה. ואף אם יהיו לה כמה חברות שתשוחח עימן, עם כל זאת האשה זקוקה לשוחח בכל יום עם בעלה.
ומספרים על המשגיח הדגול הרה"צ הרב שלמה וולבה זצ"ל שהיה הולך עם אשתו בכל יום מחצית השעה. ובזמן זה היה כולו עִמה ויכול לשוחח עִמה מבלי שום הפרעות. וזה חוץ ממה שהיה משוחח עמה בהיותם יחדיו בביתם.
וידיעה בסיסית זו חשובה מאוד לחתנים, בפרט המתמידים, שחושבים שהתחתנו רק על מנת 'לקבל', דהיינו שתפקידה לדאוג לצרכיו, והוא צריך רק ללמוד תורה. ולכן אינם מדברים עם נשותיהן. ונשים אלו מסכנות עד למאוד, ופעמים שבגלל סיבה זו מתפרק התא המשפחתי.
וחתנים אלו אינם נוהגים כשורה, ועוברים על דברי חכמים שאמרו לאהוב את אשתו כגופו. וכשם שדואג לצרכים הנפשיים של עצמו כך צריך לדאוג לצורך הנפשי של האשה. וברור שחתן שנוהג כך, אינו מודרך. ומחמת שלא הודרך, הוא גם חושב שהוא צודק וצדיק, ורק אשתו היא לא צדיקה כמו שחשב, ולכן כביכול לא אכפת לה מביטול תורה. וחתן זה אינו מבין שזהו הצורך הנפשי של כל אשה בעולם, ואפילו הצדיקה ביותר שאוהבת מאוד את התורה.
הבחור לא מדבר
ומעשה בבחור שהתארס עם בחורה, ולאחר האירוסין, הרגיש שעשה את כל הפעולות הטכניות לצורך החתונה, ולכן כעת הזמן להתמיד בלימוד. ומאידך הכלה, הרגישה צורך בסיסי לשוחח עמו. אך הבחור בשלו, לא מבין ולא מרגיש את אשתו לעתיד. בראות הבחורה דבר זה, ובהבינה שהיא רוצה להתחתן עם איש נורמלי שידבר עמה ולא רק שיתמיד מבלי להתייחס לצרכיה הבסיסיים. לכן ביטלה את החתונה.
ומעשה זה הוא אחד מיני רבות, הן שמבטלים לפני החתונה, והן שמפרקים את התא המשפחתי בגלל התנהגות כזו של הבעל. וברור שאם הבעל היה יודע להקדיש לאשתו זמן מה ביום לשוחח עמה, היו יכולים לחיות יחדיו שנים רבות בטוב ובנעימים, וכן יכל לגדול בתורה וביראת שמים.
ואף בחור שמאוד רוצה להתמיד בלימוד התורה, ורוצה להיות גדול בישראל, אם ירגיש בלבו את צרכיה של אשתו, הרי שפעמים בזמן קצר יהא בבחינת יוצא ידי חובה, ופעמים בלית ברירה ישקיע יותר זמן. שלפעמים ישנם לאשה מאורעות מסעירים בחיי היום יום והיא צריכה שבעלה יקשיב לה יותר זמן. ואין בזה כללים ברורים, אך הכלל העיקרי הוא שיש להרגיש את האשה, ועל פי רוב טבע האשה לומר בפירוש שהיא זקוקה שידבר עמה.
לא מדבר עם אשתו
ומעשה בחתן מתמיד שהיה מחסיר את דיבורו עם כלתו, והדבר נודע לרבו. הרב הזמין את החתן לסעודה אצלו בביתו על שולחנו.
כל משך הסעודה, הרב לא דיבר עם הבחור מאומה, והבחור הצטער על כך מאוד. לאחר הסעודה כשהבין הרב שהבחור פגוע מחוסר ההתייחסות, פנה לבחור ואמר לו "בסך הכל לא דברתי עמך סעודה אחת, ראה איזו הרגשה גרועה זה עשה לך, ומה תאמר אשתך שאינך מדבר עמה ימים שלמים?!"
הבין הבחור את המסר, ושיפר מעשיו.

שיהיה דיבורו עמה בנחת
בכלל הדברים עמה הוא שיהא דיבורו עמה בנחת. דהיינו כפי שיבואר בהמשך שלא ידבר בטון רגזני וכועס. וכן בכלל זה שידבר עמה כשכל כולו עמה, ולא עושה עוד דברים באותה שעה. שבדרך כלל כאשר אדם מנסה לעשות כמה פעולות בבת אחת, אין דיבורו בנחת, אלא זורק מלה פה ומלה שם. וחצאי דברים, ואשתו לא מבינה כונתו והוא לא מבין אותה. וממילא השלום בבית מופר. לכן חשוב שבשעה שמשוחח עמה לא יהיו מפריעים חיצוניים.
דוגמא מוחשית לכך היא, בעל שמדבר עם אשתו, ולפתע מקבל שיחת טלפון. אם ישכיל הבעל להבין את צרכיה של אשתו, או שלא יענה לשיחה, או שיענה ויאמר שלא יכול לדבר כעת. אך בעל שמשוחח ארוכות, ואשתו מחכה שיסיים, הרי שגורם בידיו ממש להפר את שלום ביתו.

מכבדה יותר מגופו
הכבוד שיש להעניק לאשתו ניכר במספר דברים. א- בלבוש שלה. ב- באיפור ותכשיטים. ג- בכלים הנאים שבביתה ובלבוש ילדיה ולבוש בעלה. ד- שיכבד את דעתה.
ולכן על האיש לדאוג שיהא לה לבוש חשוב לפי דעתה, וכפי שאמרו חז"ל ומכבדה יותר מגופו (יבמות סב:). ודבר זה תלוי כפי הממון שחנן אותו ה', כפי שכתב הרמב"ם דלעיל "ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון". ומכל מקום יראה שיהיה לה בגדים ותכשיטים ואיפור שתתכבד בהם. ומעין זה גם יזהר שהוא עצמו ילבש בגדים, שאשתו תתכבד בהם. ואף שלעצמו לא אכפת לו להיות לבוש בבגדים פשוטים, מכל מקום ממה שציוו חז"ל שיכבדה יותר מגופו עליו לדאוג שגם לבושו, יכבד את אשתו.
והדבר שהכי חשוב בדבר זה הוא לכבד את דעתה של אשתו. מותר לבעל לחלוק עליה, אבל תלוי איך עושים זאת. אם מקשיב לדבריה, ומסביר מדוע הוא חושב אחרת, אשתו מבינה שהוא מכבד את דעתה, אלא שחושב אחרת. אך אם מזלזל בדבריה, או מבטל אותם כלאחר יד, הרי שעובר על ציווי חכמים לכבד יותר מגופו. שבכלל הכבוד, הוא דעתו של האדם.
בכלל הכבוד שצריך לכבדה הוא לכבד את משפחתה. הוריה אחיה ואחיותיה וכן המשפחה המורחבת. שהרי שכל מה שקשור לאשה, אם מזלזל בהם, האשה מרגישה את הזלזול הזה, ומצטערת מאוד מכך. ולכן אף שאינם נוהגים עמו כשורה, עליו לעשות בחכמה ולא להביע בפניה מה שחושב עליהם. אלא יכבדם במעשיו ובפיו.
סרט למטה: יכתוב לעצמו נקודה אדומה
אם יעבור יום ללא מחמאה

שלא יהא עצב
חז"ל מגדירים את הבעל כמשפיעואת האשה כמקבלתדהיינו הבעל דומה לשמשוהאשה דומה לירחשהירח מואר מהאור שמשפיע עליו השמש. ולכן אם הבעל עצבבאופן אוטומטיגם האשה נהיית עצובהולהיפךאם הבעל שמחבאופן אוטומטי הדברים משפיעים על אשתו והיא נעשית שמחה. כשהבעל רגזן אשתו רגזנית. כשבעל מאושר אשתו מאושרת. ועצם ידיעת יסוד גדול זה, מפיח בחתן כוחות, לשים לב להתנהגותו בביתו ובמחיצת אשתו.
 ולכן צריך לשים לב למראה פניוויקפיד שרגע לפני שנכנס לביתולשנות את מראה פניוויכנס לביתו במאור פניםובשמחה.
והדברים מגיעים לידי כךשאפילו אם האשה היא שמחה בטבעהאם יהיה לה בעל עצובבמשך הזמן גם האשה תהיה עצובהופעמים שיש נשים שלאחר לידה נכנסות ל"דיכאון לידה"והסיבות לכל יכולות להיות רבותאבל אחת מהסיבות היא שהאשה לא רואה שבעלה שמח בלידתהדהיינו לאחר כל הטורח שטרחה בצער העיבור והלידהכעת גם בעלה אינו שמחואז היא נכנסת לדיכאוןובכל אופן בעל שאשתו נכנסה לדיכאון לידה ח"וחייב לשנות את מצב רוחו אל הקצה ולהראות לה תמיד פנים שמחותולעזור לה בצורכי הביתולקנות לה מאכלים בריאים שיחזקו את גופהוידאג למנוחתה שתתמיד בשנה מרובה על מנת שיתחזק גופהעד שבע"ה תצא מהר מהמרה השחורה אליה נקלעה.

ולעניינו, מומלץ לחתן, בכדי לחוש ולהבין יסוד זה של השפעת השמש על הירח, לשים לב כיצד מראה פניה של אשתו משתנות בהתאם למראה פניו. שכאשר מראה פניו שמח ומאושר, הדבר משפיע באופן ישיר על אשתו. וכן להפך, כאמור.
ולכן על הבעל מוטל לשמח את אשתו וככל שיפייסה וישמחה יותר, כך תקבל כוחות להשפיע עליו ולתת מעצמה יותר ויותר. וכך יהיה ביניהם שלום בית ויוכל לעלות ולהתעלות בעבודת ה', ויהיה לו ברכה בכל מעשה ידיו, ברוחניות ובגשמיות, וכמו שאמרו חז"ל אין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו (בבא מציעא נט.). וכמו שכתוב אצל אברהם אבינו "ולאברם היטיב, בעבורה". דהיינו בזכות שרה אמנו הוטב לאברהם אבינו. וכך יזכו יחד להקים בית שמח ונאמן בישראל.

שלא יהיה רוגז
פעמים קורה לאדם דברים שמרגיזים אותו. אף שמבחינתו יתכן והדברים מוצדקים, עם כל זאת, האשה בתת המודע שלה חושבת שזה בגללה. דבר זה גורם לה להיות רגזנית ועצובה. ולכן צריך הבעל לשים לב שליד אשתו לא יהא רוגז וכעסן.
עד החתונה הבחור היה בין חברים, כעת הוא עובר שלב ונמצא עם אשה, שכל התנהגות שלו, משפיעה גם עליה, ולכן עליו להבין שהוא חייב לשנות את הרגלי ההתנהגות שלו, בכדי לזכות לשלום בית אמיתי ולזכות לכל מה שאמרו חז"ל "כל מי ששרוי בלא אשה, שרוי בלא טובה, בלא ברכה, בלא דירה, בלא תורה, בלא חומה, בלא שלום (טור אבן העזר סימן א) וממילא כששרוי עם אשה זוכה לכל הדברים הללו.

פלא יועץ
וכאן המקום להביא את דבריו הנפלאים של בעל הפלא יועץ (ע' אהבת איש ואשה) וז"ל: אהבת איש ואשה הוא דבר שבחובה שיהא ביניהם אהבה עזהכי ידוע מאמר חז''ל שאמרו (יבמות סב:) שחייב לאהבה כגופו ולכבדה יותר מגופוועיקר האהבה היא אהבת הנפשועליו מוטל להוכיחה בנועם שיחולהדריכה בדרכי הצניעותולהרחיקה מלשון הרע וכעס וקללות והזכרת השם לבטלה וכהנה סדר נשים סדר נזיקין. ולהזהירה בדקדוקי המצוותובפרט בכל תפלות וברכות הנהנין ושמירת שבת וכדומהומה טוב ומה נעים ללמד לה דברי מוסר ולהגיד לה דברי חז''ל בכל העניינים הנוגעים לה וחומר שבהןכי אז יחרד לבה ותזהר יותר מן האיש.
והנה לא צריך לומר למי שהיתה לו מהאשה משכלת ומצא אשה טובהכי בודאי חוט של חסד משוך עליה וחביבה על בעלהאמנם ביותר צריך להיזהר מי שנפל בחלקו אשה קשההוא עומד בנסיון גדול וצריך להיות חזק ולהתנהג עמה בשלום ורעות לכבוד השכינהכי הדברים עתיקיםויתן אל לבו לדבר זה, עד שאמרו "דיינו שמצילות אותנו מן החטא" (יבמות סג.).
ואם ח"ו עוברת על דעתו ומכעיסתוישמור רוחו לבל יכעס עליהואין צריך לומר לבזותה ולקללה ולהכותהחלילה וחסכי זה מנהג בורים וריקים ופוחזיםונפשו הוא חובלרק בפה רך וחיך מתוק יוכיחנהועל כל פנים עול יסבול ויהיה עלוב ולא עולבויקבל עליו דין שמים בשמחהכי מהאשה לאישולפי מאמר רבותינו זכרונם לברכה שאמרו "מי שיש לו אשה רעה אינו רואה גהנם" (עירובין מא:) היה ראוי לבקש אשה רעה אם היה יכול לעמוד בנסיון לפי חומר דין גהנםוכיון שעומד בנסיון לא יירש תרתי גהנםאלא יקבל באהבה ויקבל שכר טוב בעמלו.
וגם צריך להתחזק לעורר את האהבה למען לא יהיו בניו בני שנואהחס ושלוםולפום צערא אגרא (אבות ה). והגדר למנוע דברי ריב מביתו הואשלא לדקדק כל כך בהוצאות הבית על כל פרוטה ופרוטהכי קשה קנאת אשה מרעותהלכן איש אשר כברכתו ירבה כבוד ביתו דבר בעתוויפייס את אשתוכי אין הברכה שורה בתוך ביתו אלא בשביל אשתו (ב''מ נט.) וגדול שלום הבית עד שהותר למחוק השם הגדול ליתן שלום בין איש לאשתו (נדרים סו:). לכן לו בכח יגבר איש להעביר רעה מביתו ולהשרות שכינה בביתו.
ומכלל האהבה שלא ירחיק נדוד בדרך רחוקה זמן וזמניםכי מלבד שהוא גורם רעה לעצמועוד בה צערא הגוף לאשתוכי עזה כמות אהבה (שיר השירים ח ו)ובהיפרד ממנה בעלה היא מצטערת כעניהחיי צער תחיהולפחות יזהר לפייסה בדברים באגרת שלומיםואשר תשיג ידו הן ישלח איש כפעם בפעם מתנות וחפצים להחיות לב נדכאים ולשמח את נפש אשתו ולהפיג צערהולמצוה רבה תחשב אם מעט ואם הרבהעכ"ל של הרב פלא יועץותן לחכם ויחכם עוד (וראה עוד בספר פלא יועץ ערך "אהבת איש ואשה" וכן בערך "חמיו וחמותו").

אגרת "החזון איש" לחתן
נקי יהיה לביתו שנה אחת, ושמח את אשתו אשר לקחחובהכיצד משמחה טבע שלה להתענג על חינה בעיניוואליו עיניה נשואותעליו להשתדל להראות אהבה וקירוב בריבוי שיחה ורצוי. ומה שאמרו אל תרבה שיחה עם האשה, באינו צריך לרצוי מדבר, ולא בשנה ראשונה שצריך להשתדלות ההתאחדות שזה כוונת היצירה והיו לבשר אחד ואמרו שכינה שרויה.
ולפעמים התייחסות בכבוד וחרדת דרך ארץ מראה חסרון קירובוצריך להתייחס ביחוס יותר קרוב, אשר יחוס מכובד לא ימצא לו מקוםובדיחות וקלות יותר אהוב, מכובד ראש וחרדת הכבוד. וצריך להתאמץ להתנהג באופן יותר מקורב וכיחוס יד ימין לשמאל שאינו דבר חיצוני אלא עצמי.
אין לדבר בלשון נוכחות אלא בלשון נוכחי.
להודיע ביציאה לאן הולך ובשובו מה עשהוכיוצא בזה בדברים קטניםובדברי חיזוק לשמח לב.
וצריך לבקש רחמים כמו שאמרו בכל דרכיך דעהו, והוא יישר אורחותיך. עכ"ל. (אגרת א).

אגרת מבעל "הקהילות יעקב" לחתן
המבטל את החיובים של הבעל לאשתוהוא חוטא גמור וחטא כזה הוא מעבירות שבין אדם לחבירו שאפילו יום הכפורים ומיתה אינה מכפרת. והרי הוא כגזלן ושודד שגזל מאשתו מה שמחויב להוהוא שפיכת דמים לאשהאשר כידוע עיקר תקוות האשהבעולמה הוא שיהא לה בעל האוהב אותה וכשהיא רואה שזה אינוכמעט שקרוב לפקוח נפש מרוב צער ויגון על היותה גלמודה כאלמנות חיות. עכ"ל. (אגרת א).

אגרת לכלה
הרמב"ם מסביר לנו במלים קצרות כיצד האשה צריכה לנהוג בבעלה וזה לשונו: צוו חכמים על האשה שתהיה מכבדת את בעלה ביותר מדאי ויהיה לו עליה מורא, ותעשה כל מעשיה על פיו, ויהיה בעיניה כמו שר או מלך מהלכת בתאוות לבו ומרחקת כל שישנאוזה הוא דרך בנות ישראל ובני ישראל הקדושים הטהורים בזיווגןובדרכים אלו יהיה ישובן נאה ומשובח (רמב"ם הלכות אישות פרק טו הלכה כ).
הרי שהרמב"ם כתב מספר הנהגות לאשה שתנהג בהם עם בעלה:
שתהיה מכבדת את בעלה ביותר.
ויהיה עליה למורא.
ותעשה כל מעשיה על פיו.
ויהיה בעיניה כמו שר או מלך.
מהלכת בתאוות לבו.
מרחקת כל שישנא.
ומבטיח בזה הרמב"ם ע"ה שבכך תזכה שיהיה ישובן נאה ומשובח ותזכה שיהיה ביניהם בנין עדי עד.
ונפרט הדברים בע"ה:

שתהיה מכבדת את בעלה ביותר
כשם שטבע האשה שחפצה וזקוקה לתשומת לב מרובה מבעלה, כך טבע הוא באיש שזקוק וחפץ בכבוד שתכבד אותו אשתו.
והכבוד מתחלק לכמה דברים:
שתתייחס אליו באופן אישי ביחס של כבוד. ובכדי לסבר את האוזן, נדמיין כיצד היינו מתנהגים בנוכחות דמות חשובה בעינינו, שאנו מאוד מכבדים.
תכבד את דעתו של בעלה. דהיינו שאף אם אינה מסכימה עמו, שתביע את דעתה בצורה של רעיון למחשבה. כגון מה דעתך שאולי עדיף כך וכך. וכיון שמראה שמחשיבה את דעתו, ורק מציעה שהוא יחליט שמא הרעיון שמציעה טוב יותר, בכך נוטעת בו כוחות נפשיים להתחשב ביתר קלות בדעתה.
ומאידך אם נוהגת שלא בחכמה וסותרת את דבריו, ומסבירה בפרוטרוט עד כמה אינם נכונים. יתכן שהצדק עמה, אך הדבר יגרום לבעלה באופן אוטומטי להסתייג מהדברים. ויהא צריך להתעלות על עצמו בכדי להתבונן אם אכן דבריה צודקים. ופעמים שהדבר יכול להגיע לידי כך שהבעל יביע את מורת רוחו בסגנון "מדוע את שוברת את המלה שלי?!" והרי בכך הוא מביע את הצורך הנפשי הבסיסי שלו.
שתכבד את בעלה לעיני הבריות. וברור שלא תאמר דעה שלילית על בעלה בפני הבריות. שהרי בכך היא מזלזלת בו, ופוגעת בו. אלא אדרבא, גם לעיני הבריות תשבח אותו בטוב לבו וחכמתו ומעשיו הנאים וכדומה. ובכך הוא יתכבד ויהא קל בעיניו להחזיר לו אהבתו אליה.

שיהא עליה למורא - ויהיה בעיניה כמו שר או מלך
ובכלל המורא הוא, שבדברים שברור לה שאינה מסכימה עמו, עם כל זאת תבטל דעתה מפני דעתו. הרה"ג ניסים יגן זצ"ל היה אומר "תהיה צדיק, ואל תהיה צודק". וכפי שאומרים העולם "בכביש תהיה חכם, ואל תהיה צודק". ודבר זה נכון מאין כמוהו לענין בניית בית נאמן בישראל. אמנם יתכן שהצדק עמה וכפי שברור לה מעל כל ספק. עם כל זאת תהיה חכמה ולא צודקת, ועל ידי שתבטל דעתה מפני דעתו, האהבה אחוה שלום ורעות ישכנו בביתם.
למה הדבר דומה, להנהגת ספינה בלב ים. אם יהיה רב חובל אחד הספינה תגיע למקום מבטחים, אך אם יהיו שני מנהיגים לספינה, זה מושך לכאן וזה מושך לכאן, יש חשש שהספינה תעלה על שרטון ותטבע בלב ים. וכפי שבכדי להנהיג בית כנסת קהילה עיר או מדינה, יש צורך במנהיג אחד, כך הוא לענין בניית הבית.
ובכל אופן כאשר מבטלת דעתה מפני דעתו, אין הנהגה זו מפחיתה מערכה, אלא אדרבא מראה על בגרות וחוסן נפשי, להתנהג על פי החכמה ולא על פי הצדק.
ראש אחד, ברכה
וכפי המובא המעשה (ספר מעשיות לרבנו נסים גאון) שכאשר הלך רבי יהושע בן לוי עם אליהו הנביא זכור לטוב, והגיעו לבית הכנסת גדול שהיו שם ספסלים מכסף ומזהב וכל אחד ואחד יושב על כסאו איש כפי כבודו ויקרוויאמר אחד מהם מי יאכיל את העניים האלו הלילה הזהויען אחד מהם, רב להם בלחם ומים ומלח שהביאו הם לכאן. וימתינו ולא כבדום כהוגן וכשורה, וילינו וישבו במקומם עד אור הבקרויהי בבקר ויקומו ללכתויאמר להם אליהו ישימכם אלקים כולכם ראשיםוהלכו לדרכם כל היום.
ויבואו עד עיר אחת, ויראו אותם בעלי העיר ויצאו לקראתם בלב טוב ובשמחה גדולה ויקבלום בסבר פנים יפותוישמחו עמהם ויושיבום במיטב ביתםויאכלו וישתו וילינו שם בכבוד גדולויהי בבקר ויתפלל אליהו ויאמר לא יתן בכם הקדוש ברוך הוא אלא ראש אחד.
והסביר אליהו הנביא: האנשים שהתפללתי עליהם ברוב ראשיםלפי שהוא רעה להם ומחלוקת גדולה בעצתם ומחשבתםכי כל מקום שבו ראשים הרבה נשחת ונחרב ונאשם.
והאנשים שהתפללתי עליהם בראש אחד הוא טובה להם ולישובםלפי שיאחדו מעשיהם ועצתם תתקיים בעצה אחת ורוח מחלוקת לא יבא ביניהםולא תחליף עצתם ולא תופר מחשבתםעל כן יאמרו המושלים ברוב חובלים תטבענה הספינות ובראש אחד תתיישב עיר. ע"כ.
וכפי שמסביר הפלא יועץ שבית כנסת וקהילה שכל אחד מביע דעתו, ולא מסייעים למנהיגי הקהל, הרי שסוף המקום להחרב, ח"ו. ומקום שמונהג על ידי אדם אחד, אף שאינו חכם גדול עם כל זאת, סוף המקום לגדול ולהתרחב ולשגשג, בע"ה.
ומכל מקום בעניינים הקשורים ליראת שמים, תראה איך תנהיג את ביתה בחכמה שיהיו כולם יראי שמים, וזאת ללא מחלוקות עם בעלה אלא בשלום ומישור, ודעת והשכל, כאמור.

ותעשה כל מעשיה על פיו - מהלכת בתאוות לבו
חשוב מאוד שהאשה תתייעץ עם בעלה בכל דבר שעושה, ובכך יש לו ממנה נחת רוח יתרה. והשלום ישכון במעונם. ולכן חשוב שתרד לסוף דעתו בכל דבר, כפי מה שהוא חפץ ואוהב. וכן טבע הוא באשה, שחפצה לקבל הסכמה מבעלה בכל דבר שעושה. ולכן על הבעל להיות החלטי, ברצונותיו. ולכן גם כשקונה לעצמה בגדים, טוב שילך יחד עמה על מנת שיבחרו יחדיו צבעים וסגנון וכיוצ"ב, ובפרט בתחילת דרכם.

מרחקת כל שישנא
עד כה ביאר לנו הרמב"ם הפעולות שצריכה לעשות שיהיה לו נחת רוח ממנה. וכעת מסביר הרמב"ם שגם תרחיק מעליו מה שישנא. הדברים אמורים הן לענין מאכלים, הן לענין נוי וביגוד, הן בענין הנהגת הבית והן בענין ההוצאות הכספיות שלא תהיה בזבזנית שלא כרצונו וחפצו.

אהבה ואחוה שלום ורעות
ואעתיק לפניך את דברי הרב פלא יועץ (ערך אהבת איש ואשה בדברים הנוגעים לאשה) והנוהגת בדרכיה כדברי הרב, תזכה בעזרת ה' שיהיה ביניהם אהבה ואחוה שלום ורעות.
וזה לשונו: ביותר יגדל החיוב על האשה לאהוב את בעלה ולכבדו כמלך בגדוד ולירא ממנו ולמלאת חפצו ורצונו בכל כוחהוכל מגמתה ודעתה צריכה להשתדל לרדת לסוף דעת בעלה ולדעת מה חפצוולעשות רצונו כרצונו למען תמצא חן בעיניוועיקר האהבה היא אהבת הנפש, תמסור נפשה לסייעו בעבודת השם יתברך שמוכי זה חלקהובמתק שפתיה תדבר אליו אם צריכה להדריכו בדרך טובהולנחמו בעת צרתוותקום בעוד לילה לעוררו ולעובדו שכם אחד לעבודת השם יתברך שמו. ואין צריך לומר שתיזהר בכל עוז שלא להיות גורמת שיתבטל מעבודת השם יתברך שמו בעבורהחס ושלוםכי האשה ההיא תישא את עוונה.
מה אדברכי לא כל הדעות שוותרק הכל לפי מה שהוא אדם צריכה להתנהג עמו לפי מידותיו בחן ושכל טוב כדי שיהא זיווגן עולה יפה באהבה ואחוהחכמות נשים בנתה ביתה (משלי יד א), ואשה יראת ההיא תתהלל (שם לא ל). כי מלבד שצריכה להיות צנועהכל כבודה בת מלך פנימה (תהלים מה, יד), למען לא תחטיא את האנשים בעיניים ובלב. וצריכה להיות מתקשטת לבעלה וזהירה בנקיות וטהרה, ובסדר ההוצאה הכספית, ותהי נושאת חן בעיני בעלה.
והנה אשה אשר בחיק ירא אלקים תינתן, ומה גם אם תמצא תורה וגדולההא ודאי פשוט שתכבדנו ותאהבנו אהבה עזה. אמנם ביותר צריך לזרז לאשה שנפל בחלקה איש קשה במידותיו ובדעותיונבזה וחדל אישים, חסר כל טוב. לא משום זה יקל כבודו בעיניה ותבוז לו בלבהחס ושלוםרק על כל פנים תזהר בכבודוכטוב כחוטאכנקלה כנכבדכי דבר המלך מלכו של עולם עליהומה לה במחשבות הקב"הכי אלקים מושיב יחידים והוא מזווג זיווגים. על כן כל מה שמוטל עליה לעשותתעשההא למה זה דומהלאיש אשר המלך חפץ ביקרו ועשאו משנה למלךשכל העם חייבים לנהוג בו כבוד, אפילו אם הוא איש צרוע או זב, כן הדבר הזהוכמו שנזהרת האשה במצוות נדה חלה והדלקת הנרכן תיזהר בכבוד בעלהכי כן ציוה לה המלךויגדל שכרה כאשר מעשיה מוכיחים שעושה הדברים לשם פועלם ומקיימת גזרת מלכו של עולם.
ואמרו רבותינו ז''ל (תנא דבי אליהו רבא ט): אין לך אשה כשרה בנשים אלא מי שעושה רצון בעלהוכל הנשים תיוסרנה ממעשה שהובא בש''ס (נדרים סו:) גבי בבא בן בוטא באותה אשה שחלקה כבוד לבעלה והכתה על ראש בבא בן בוטא, ובירך אותה על שעשתה רצון בעלהעל כן כל הנשים יתנו יקר לבעליהן למגדול ועד קטן (אסתר א כ).
ויש נשים חסרות מדעשעושות מריבה עם בעליהן על צרכי הבית שאינו מביאוהוא שטות גדולהמכיון שאם הבעל עני ואין ידו משגת, דיו צערו ודחקו ובושתו וכלימתושמתבייש לגלות לאשתו שאין ידו משגתוצריכה האשה להיות בעלת שכל ולא תוסיף צער על צערואלא אדרבאתנחמהו בנועם שיח שפתותיה ותאמר לואל תצטער על חסרון כיסכי לא יזנח לעולם ה', ויבואו ימים אשר יש בהם חפץשנשבע לחם ונהיה טוביםאו יהיה נחת שולחננו מלא דשן לעולם הבאכי לא כל אדם זוכה לשתי שולחנותוהעולם הזה הבל וריקאכול בשמחה לחמךכי גם על הלחם לבדו יחיה האדםוכהנה דברים טובים תדבר לו, בחן וחסדעד שיהא שמח ויתן הודאה על חלקו.
ואם הרחיב האת גבול בעלה ואף על פי כן הוא מקמץ בצרכי הבית, או מאחר להביאם מחמת איזו סיבה, מה אכפת לה, את אשר הביא תיתן לפניו ויאכלהאם יוכל לומר לה למה לא עשית לי מטעמים כאשר אהבתיתאמר לו מאין לי לעשות את אשר לא הבאתואם על מלבושים ותכשיטים ותענוגות בני אדם עושה מריבהגם זה הבל ורעות רוחכי טוב פת חרבה ושלוה בה (משלי יז א). ואם השם הגדול שנכתב בקדושה הותר להימחק מפני שלום הבית (נדרים סו:), על אחת כמה וכמה שצריכים איש ואשה למחול ולבטל רצונם מפני שלום הביתוצריכה האשה לחוש שמא בעלה אינו כל כך אמיד כפי שחושבת היא ואין רצונו לומר לה שאין ידו משגתאו שיש לו טענות מספיקות אחרות שלא למלאת רצונהלכן לא תדחק את השעה, ולא תעבירנו על דעתו להרבות בהוצאה על כורחו שלא בטובתו.
וכן צריכה האשה לחוש כשבעלה כועס עליה על לא דברשמא היה לו שום צער בשוק ומרוב שיחו וכעסו, דבר עד הנהכפי שאומרים העולםיכול או לא יכול, עם אשתו מתקוטטוצריכה לסבולולא תכעיסנו ולא תצערנו יותר.
וזה כלל גדולכי יהיה ריב בין אנשים או בין איש לאשתווהאחד התחיל, יתגבר השני שלא להשיבו דבר בשעת כעסו מטוב עד רעאלא ימתין עד יעבור זעםואחר שעברו יום או יומיים, אז יוכיחנו על פניו בשלום ובמישור ובלשון רכהויאמר לומדוע ככה עשיתמה פשעי מה חטאתי כי כעסת עלי על לא חמס בכפיהייטב בעיני ה'? וכדומה דברים טוביםעושה זאת, אוהב שלום ורודף שלוםוהיה שלום בחילו שלווה בארמונותיוהן הם מקימי עולםכמאמר רבותינו ז''ל על פסוק תולה ארץ על בלימה (איוב כו ז)שהעולם מתקיים על מי שבולם פיו בשעת מריבה (חולין פט.)כי בזה תהיה המחלוקת עקרה שאינה מולידה.
ואשה אשר נפל בגורלה איש קשה וכעסן, תקבל עליה דין שמיםותסבול לכפר על נפשהכי טוב שכרה לעולם הבאואשת חיל אשה משכלת, לא תגלה חרפת בעלה ורע מזגו וטבעו לבריות. וקולה לא ישמעלמען לא יתבזה בעלה ולא יוסיף לשנוא אותה על אשר גלתה את חרפתו. כי אז יעשן אפווחמתו בערה בווכל שכן שלא תגלה לאביה ואמה ואחיה שום דבר מרעתה ודחקה וצערהכי מה בצע לה בצער אביה ואמה ואחיהשיצטערו צער בנפשעוד שאש תוקד בקרבם על צרת הבתויעשו מריבה עם בעלה, עד שתהא שלהבת המחלוקת עולהוהאשה ההיא תישא את עוונהואוכלת פירות בעולם הזהשתהא שנואה מבעלה. ויוסיף להרע לה על אשר גילתה דברים שבינו לבינה.
והיותר טוב שלא תגלה כלל כמו שאמרנוכדי שלא לצערם ושלא ישנאו אותו בלבםאלא תהיה ככלה שנמצאת שלמה בבית חמיה ורדופה לילך להגיד שבחה בבית אביהותאמר להם שהכל טוב לה בביתהולמצוה תחשב לה שתשמח לב אביה ואמה וקרוביהוראויה היא שתגן לתן לה אחרית טובויותר שתוכיח אותו היא בעצמה בעת רצון בנועם שיחבחן וחסדבודאי עושים פרות יותרכי באמת אמרו (משלי כהטו): לשון רכה תשבר גרםוגם תשפוך נפשה לפני המדי יום ביוםאולי יחנן הלה ותפילתה תעשה פירות להחזיר את בעלה לדרך טובהוהיא גם היא תמצא מנוחה.
ומכלל אהבת אשה לבעלה הואשתתפלל עליו לפני ה', כי תפלת האשה מתוך שלבה רך ודמעתה מצויהאם צועקת היא אל המתוך קירות לבה בודאי תפלתה תעשה פרותוכן צריכה האשה להתפלל על בניהכי בשלום בעלה ובניה יהיה לה שלוםומי יחוס עליהם יותר ממנהותזהר ותשמר האשה שלא למסור דין על בעלה ושלא להוריד עליו דמעותדנהי שעליו מוטל יותר לזהר כמאמר רבותינו ז''ל שאמרולעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתושמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה, לבוא פורענות על המאנה אותה ומצערה (ב''מ נט.)אבל גם היא תתן אל לבהשאם רעה תבוא על בעלהחס ושלוםהיא נוטלת חלק בראש ונפשה היא חובלתוכל העם ישמעו וייראו ממעשה שהובא בש''ס (כתובות סב:באשת רב פלונישהיתה מצפה אל בעלה שיבוא מן הדרךואחר ולא באוהורידה עליו שתי דמעות מתוך צערהותכף מת בעלה על ידהאף על פי שהוא לא עשה עמה רעה ולא נתכוין לצערהלכן יחרדו בעלים שלא לצער נשותיהםותאחזמו רעד לנשים שלא להוריד דמעה על בעליהןכי אם לבקש רחמים עליהםוכה יעשו וכה יוסיפו להתנהג זה עם זה בדרך טובים על פי מידותיהםלמען תהיה שכינה שרויה ביניהם בהיות שלום באוהליהם. עד כאן לשונו של הרב פלא יועץ זצוק"ל זכותו תגן עלינו. (וכן יש בספר ''שבט מוסר'' פרק א בסדר הנהגת איש ואשה)

וזה הוא דרך בני ישראל הטהורים בזיווגןובדרכים אלו יהיה ישובן נאה ומשובח
ולאחר שכל אחד מבני הזוג ממלא חלקו כפי דרך בנות ישראל ובני ישראל הקדושים בזיווגן, מבטיח לנו הרמב"ם שיהיה ישובן נאה ומשובח. וממילא נלמד שאם ח"ו אין השלום שוכן במעונם, יש לבחון באלו דברים כל אחד מבני הזוג אינו נוהג כשורה, ולאחר שיתקנו יזכו שהשלום ישוב למעונם כבתחילה.

איגרת להורים - זהירות סכנה כאן בונים!!!
כאשר יש לפנינו שלט המראה על אזור בניה, פירוש הדבר שבכדי שהבנין יצליח, כל מי שלא אמור להיכנס לאזור הבניה, לא יכנס.
גם כשבני זוג צעירים מתחתנים הרי שהם מתחילים בבניית בנין עדי עד. לכן חשוב מאוד שלא יכנסו אחרים לתחום הבניה של הזוג, והדברים אמורים לכולם ובפרט להורים. שעם כל הרצון הרב שלהם לעזור, מכל מקום יש חשש גדול, שכשמתערבים הם רק מזיקים ולא בונים. ונביא דברי הרב פלא יועץ (בערך אהבת איש ואשה, ובערך חמיו וחמותו) שכתב עצה נפלאה להורים כיצד לנהוג עם החתן והכלה.
וז"ל: אביה ואמה וקרוביה של הכלהאם דעת ותבונה בהםאף אם הוגד להם רעת הבת כי רבהיעשו עצמם כאילו לא ידעו כללויקבלו את בעלה בסבר פנים יפות לטובת בִּתםואף אם ירצו להשמיע קולם ולהוכיחו על פניויבקשו אופן להראות כאילו הקול נשמע מן השכניםששמעו בעד החלוןוכדומה.
וידוע שבישישים חכמה ולעולם מן הזקנים צריך שיבוא השכלולכן אם ארע שאשת הבן היא אשה רעה, קשת רוחחיוב על הזקנים לסבול עולה, ולנהלה בנחת בנועם שיח ולא יכבידו עולם עליה. ואם עושה דברים שלא כהוגן ייסרוה בינם לבינה בסתר, ולא יגלו את נבלותה לבריותרק ישבחוה ויחשיבוה בפני הבריותוכל שכן שלא יגלו ולא יעשו קטטה עם אביה ואמהוכל שכן וקל וחומר שישמרו את נפשם שלא יגלו נבלותה לבעלהשמא ייכנס טינא בלבו ויבוא לשנאתהואוי להם לאב ואם אם יהיו גורמים לכךשהרי השם הקדוש שנכתב בקדושה ציוה הקדוש ברוך הוא למוחקו על המים בשביל לשים שלום בין איש לאשתו (שבת קטז.). ויותר טוב שיסבלו אב ואם אלף רעות ולא ישימו מחלוקת בין איש לאשתו.
ולכן צריכים דעת גדולה, אב ואםלנהוג בהנהגה טובה עם הבנים והכלות כדי שיהא זיווגן עולה יפה בשלום ובמישורואפילו אם יש ביניהם איזה כרכורי והרהורי דברים ישמרו להם מאד שלא יודיעו דבריהם החוצה אל העיןכי זה איוולת וכלימה לשני הצדדים וגורמים לשון הרע ושם רע לנפשםוכבר מילתי אמורה שאם אינם יכולים לעצור ברוחם להיות בשלום ובמישורהטוב והישר שלא ישבו יחדיווהפרוד הנאה להם זו היא חייהם. עכ"ל הרב פלא יועץ זצוק"ל.

לכן לסיכום, על ההורים לכבד את החתן והכלה. וישתדלו ככל יכולתם שלא להתערב בענייני הזוג. ואדרבא ישבחו אותם בפני הבריות וכן יאהיבו חתן על כלה וכלה על חתן. ובכך יזכו לברכת התורה עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו בשלום ומישור יחדיו. ויזכו לבנים ובני בנים ושמחה וטוב לבב בביתם ובבית בניהם. אמן.